Barn og Natur

Forside

Aktiviteter

Fakta

Kurs

Kontakt

Lenker

 

 Ressursside for lærere, førskolelærere og andre som bruker naturen sammen med barn

 

               

                                                     

  

Er det nødvendig å kunne navn på planter og dyr?

Ofte ser vi at studentene setter stor pris på å plutselig kjenne igjen arter som de finner ute i naturen. "Det er så mye artigere å gå tur nå, Eli! Før var det liksom bare skog, men nå ser jeg at skogen består av mange forskjellige trær." sa en student til meg en gang. Slik har jeg også opplevd det da jeg lærte meg fuglelåter. Plutselig oppdaget jeg at det var mange flere fuglearter i skogen rundt meg, enn det jeg kunne se.

 

 "Ofte er musikkopplevelsen avhengig av lytterens tidligere erfaringer med den aktuelle musikksjangeren. For en som aldri hører klassisk musikk vil kanskje opplevelsen av et musikkskoleorkester og et profesjonelt symfoniorkester være kvalitativt lik, mens en person som lytter på klassisk musikk hver dag, vil få to helt forskjellige typer opplevelser selv om orkestrene spiller det samme stykket".  

(R. Lundheim, DMMH)

 

Kanskje er det slik i forhold til naturen og? Desto mer erfaringer og kunnskap om naturen, desto rikere naturopplevelser vil vi få? 

 

 

 

 

Er barn i stand til å lære seg mange artnavn?

Barn har ikke problemer med å lære seg navn på ulike ting, dette viste en undersøkelse hvor 8-åringers var i stand til å navngi 80 % av de Pokemonfigurer de ble vist. De klarte imidlertid bare halvparten av de dyrene og plantene de ble vist.

Hva kan vi tolke ut fra dette? Unger har en enorm kapasitet. Vi (lærere, foreldre, oppdragere) er dårligere enn designerne av Pokemon, til å inspirere til interesse for våre emner. I løpet av barnetrinnet lærte elevene mer om Pokemon enn om de vanligste norske dyre- og planteartene.

 

       

    

 

      

Blåbærtur for første gang!

 

free hit counters
free hit counters